Co warto wiedzieć o Omega-3?

Mimo pierwotnej nazwy – witamina F, z biegiem czasu stworzono pojęcie kwasów tłuszczowych i utworzono obowiązujące do dziś nazewnictwo. Wśród nienasyconych kwasów tłuszczowych, wyróżniamy dwie główne grupy omega-3 oraz omega-6.

Skupimy się jednak na pierwszej z nich, a pominiemy w tym materiale Omega-9.

Prekursorem dla kwasów tłuszczowych omega-3 w organizmie człowieka jest kwas alfa- linolenowy ALA, który znajduje się w produktach pochodzenia roślinnego, np. w olejach roślinnych, orzechach, nasionach. Jednak musimy mieć na uwadze, że nie jest on całkowicie przekształcany do kwasu eikozapentaenowego (EPA) i kwasu dokozaheksaenowego (DHA).

ALA konwertuje u kobiet w EPA i DHA dużo sprawniej, niż u mężczyzn, wynikać to może z wyższego zapotrzebowania kobiet na te składniki w czasie ciąży. U mężczyzn konwertowania ALA do EPA jest zazwyczaj na poziomie 0,3 do 8%, a do DHA nie przekracza nawet 1%. U kobiet przemiany te sięgają odpowiednio do 21 i 9%. Oznacza to, że dieta mężczyzn tym bardziej powinna być zasobna bezpośrednio w kwasy tłuszczowe EPA i DHA. Głównym źródłem tych kwasów tłuszczowych są tłuste morskie ryby oraz w mniejszym stopniu owoce morza i algi. 

Jakie znaczenie ma dla organizmu omega-3 ? Nie podlega wątpliwości, że mają ogromne znaczenie i potwierdzają to setki publikacji i badań. O jakim zakresie wpływu na zdrowie mówimy?

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.